Trelleborg.se – Lite smartare med hjälp av AI

Implemented owned by Rek.ai Swedish
58d ago update

Varför AI?

– En kommunal webbplats innehåller en väldigt stor mängd information vilket gör att det ibland är svårt att hitta. Vi hoppas att AI ska göra våra besökares liv lite lättare genom att lotsa dem rätt, säger webbstrateg Susanne Nilsson.

Sedan tidigare är det AI som presenterar genvägarna på både startsidan och ämnesingångssidorna och det har fungerat väl.

– Syftet var att hjälpa besökarna och ser jag på statistiken verkar det fungera bra. Det har också den fördelen att det sköter sig själv så kommunikatörerna inte behöver hantera genvägarna manuellt. Nu hoppas vi att de nya funktionerna ska visa sig vara till minst lika stor nytta för besökarna, säger Susanne Nilsson.

Målet med AI-funktioner var att hjälpa besökare att hitta rätt bland de tusentals webbsidorna.

Genvägar på sektionssidor
Överst på sektionssidor som tex Barn och utbildning, ges besökare dynamiska förslag, som ska hjälpa en att hitta snabbare ner i strukturen till rätt målsida.

Sökordsförslag
När du börjar skriva en sökning på webbplatsen får du AI-baserade sökordsförslag utifrån vilka sidor som passar in på det som du har skrivit. Passar ingen av sidförslagen så kan du trycka på Enter för att få fram sökresultatsidan för ditt sökord precis som vanligt.

Rekomenderas merlänsing
Läser du nyheter ges förslag på andra nyheter.  Det kan handla såväl om andra nyheter kring samma ämne som nyheter som andra var intresserade av.

Om det vill sig så illa att du hamnar på en felmeddelandesida så kommer AI:n att föreslå några sidor som förhoppningsvis kan lotsa dig rätt.

Enligt besöksstatistiken hittar fler besökare till målsida.
En typisk månad rekommenderar AI-modellen över 350 olika dynamiska, personaliserade förslag.

Det skapas över 100 000 rekommendationer, som hjälper minst en tredjedel att hitta rätt snabbare. 

50-70% av de som söker använder AI:ns förslag för att slutföra sina sökningar.

Attributes

Municipality
Administration, IT & Software, Customer Service & Support, Marketing & Communications
Better Customer Experience, More Efficient, Smarter Product or Service, Saving Cost
Shaper
Optimization, Prediction
DNN, Machine Learning, NLP