AI hjälper Götene kommun att förbättra hemsidans användarvänlighet

Implemented owned by Rek.ai Swedish
335d ago update

Götene kommun ville förbättra användarupplevelsen på sin webbplats och avlasta det redaktionella arbetet. Därför tog de in förstärkning – AI-assistenten Göta. Med hjälp av personalisering gör hon det lätt för besökarna att hitta rätt.

Götene är en mindre kommun där de anställda behövde fokusera en stor del av sin tid på diskussioner om vilka av kommunens verksamheter som skulle synas högst upp på startsidan. Mycket tid spenderades dessutom på statistikhantering och redigering av material, som exempelvis toppnyheter och puffar på webbplatsen. Kommunen, som redan arbetade datadrivet, hade även identifierat att det var svårt för besökarna att hitta rätt information. Samtidigt hade de en begränsad budget på 50 000 kronor per år.

Med hjälp av Rek.ai, och den AI-teknik som kommunen döpt till Göta, ville Götene kommun göra startsidan tydligare genom att prioritera olika sidor och verksamheter. De såg även en möjlighet att hjälpa sina besökare att snabbt och smidigt hitta rätt information på webbplatsen genom att implementera smarta sökordsförslag och framhäva de mest sökta sidorna för tillfället. Målet var att korta ned sökvägen och minska arbetsbelastningen för de anställda som uppdaterade webbplatsen och besvarade besökarnas frågor.

Snabblänkar

Startsidan har en utökad toppmeny där varje rubrik i toppmenyn följs av tre AI-genererade sidförslag.
På genomgångssidorna presenterar rek.ai de mest relevanta undersidorna i en “hitta direkt” vy.
Längst ner på alla undersidor visas även länksamlingar med relaterade sidor som syftar till att förbättra användarvänligheten. Framförallt för mobilanvändare som scrollat till slutet av sidan och inte kan se sidomenyn. Här ges tillfälle att inspirera besökaren och visa det stora utbudet av tjänster och information som kommunen tillhandahåller, proaktivt, utan att besökaren behöver veta vad den letar efter.

Sökordsförslag

Kommunen använder adaptiva sökordsförslag i den interna sökfunktionen på webbplatsen, vilket hjälper besökarna att hitta rätt genom att föreslå sökord när besökaren börjar skriva i sökfältet. Rek.ai förstår den aktuella platsen på sajten där sökningen påbörjas och anpassar sökordsförslagen utifrån besöksmönster från den punkten. Dessutom påverkar dataparametrar såsom väderförhållanden, årstid, och tid på dygnet.

Nyhetsrekommendationer

Det är inte alltid som en kommun skapar ett stort läsintresse på sina nyheter. Adrian var till en början skeptisk, men såg snabbt att de visade ett mycket större intresse för merläsning av nyheter än de trott. Göta utgår som vanligt efter de olika standardiserade parametrarna, men förstår också kontext och vad innehållet handlar om, när hon rekommenderar liknande artiklar för besökaren.

Frågor och svar

Personaliserade frågor och svar implementerades också. Rek.ai genererar fem frågor och svar per sida som granskas av en redaktör innan de publiceras.

“Vi visste att majoriteten av våra besökare var på webbplatsen för att utföra ett uppdrag – och med hjälp av Göta kan våra besökare hitta rätt snabbare. Vi upptäckte även en annan stor fördel för oss på kommunikationsavdelningen. Eftersom alla verksamheter i kommunen vill synas högst upp på startsidan, så har det varit många diskussioner kring detta som tagit mycket tid och resurser. Med rek.ai på plats är standardsvaret att om besökaren är ute efter den informationen, så kommer Göta att visa den överst, vilket lett till att frågan inte dykt upp på tre år.” Säger Adrian Braekke.

Snabblänkar på startsida, genomgångssidor och målsidor resulterar i att besökarna inspireras att ta del av sånt som de i vissa fall inte visste om sedan tidigare och gör att de får en snabbare väg till målsidan. Vilket spar tid och ökar den kognitiva tillgängligheten.

  • Prioriteringar på startsidan – inga frågor om varför vissa sidor eller verksamheter prioriteras på startsidan har dykt upp på 3 år
  • Nyhetsrekommendationer– 15% av besökarna som läst klart en nyhet inspireras till att klicka sig vidare till mer läsning
  • Snabblänkar – 40% av besökarna som såg rekommendationerna klickade på dem och minskade tiden det tog för besökarna att hitta rätt med 31%
  • Autocomplete – sökbarheten har förbättrats, utan att byta till en dyrare eller komplexare sökmotor. Den befintliga sökmotorn har fått ett smart tillägg, som genererar förslag till den som börjar söka. Sökords förslagen används av 50% av de besökare som påbörjat en sökning
  • Nya Frågor och svar – 42% av besökare som såg frågor och svar öppnade någon av frågorna

Attributes

Municipality
Research & Development, IT & Software, Customer Service & Support, Marketing & Communications
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, New Business, Smarter Product or Service, Saving Cost
Shaper
Optimization, Prediction, Creation, Discovery
DNN, Generative AI, Machine Learning
Geospatial Data, Unstructured Data, Structured Data, Textual Data