AI inom utbildning och skola
Detta forum är skapat för att vi i svenska grundskolor, gymnasier och universitet ska ha en plats där vi tillsammans kan diskutera och dela erfarenheter, resultat m.m. av att använda AI i utbildningen och lära oss om hur AI kan användas för att stärka oss alla.
I forumet här så vi vill samla in och diskutera nytta man kan ha av AI i utbildning och vilka utmaningar som finns. Vi vill dock fokusera på möjligheterna och lösningarna som stärker oss.
Alla kan bidra med material och diskutera. Vi har ett delat ansvar för ett bra och sakligt innehåll i forumet och håller en öppen och konstruktiv dialog här på forumet.
AI kan användas inom utbildning för att personifiera lärandet, automatisera administrativa uppgifter och ge realtidsfeedback till elever och lärare. Verktyg som är drivna av AI kan analysera elevernas data och justera kurplanen för att passa deras behov, vilket kan leda till förbättrade resultat. Dessutom kan AI-drivna virtuella assistenter och chattbotar hjälpa till med schemaläggning, kommunikation och andra administrativa uppgifter. AI kan också användas för att skapa interaktiva och immersiva lärmiljöer, såsom virtuella verklighetssimuleringar. Det är dock viktigt att notera att AI bör användas för att förbättra och komplettera den mänskliga erfarenheten, inte ersätta den.
2024-04-15 07:41
Weblink
With a new race underway to create the next teaching chatbot, IBM’s abandoned 5-year, $100M ed push offers lessons about AI’s promise and its limits.
|
Specialisterna inom AI behöver bli fler och lära sig nya saker för att driva utvecklingen framåt. För att AI ska kunna implementeras och tillämpas behövs ytterligare kompetenser. Fler behöver också utveckla en tvärdisciplinär förståelse och förståelse för de frågor som uppstår i skärningspunkten mellan teknik och samhälle och framför allt etik och juridik. Det visar rapporten Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud.
|
I denna rapport görs en översiktlig analys av hur artificiell intelligens (AI) kan komma att påverka yrkeshögskolans utbildningsutbud utifrån förändringar i arbetsmarknadens behov. En övergripande slutsats är att utvecklingen inom AI-området går otroligt fort och det är därför svårt att dra annat än generella slutsatser.
|
2024-03-28 08:16
Linked Podcast
Listen to this episode from AI Sweden Podcast on Spotify. I detta avsnitt av "The AI Sweden Podcast" välkomnar vi en i mitt tycke väldigt spännande gäst, Mikael "Micke" Kring, en banbrytande kraft inom utbildningsteknik och nuera också generativ AI. Micke, vars arbete sträcker sig från klassrummet i Stockholm till enheten på Livslångt Lärande på RISE, har stark påverkan på hur vi tänker kring och använder AI inom skolvärlden. Med en bakgrund som musiker och en oförtröttlig nyfikenhet för teknik, tar Micke oss med på en resa genom sin professionella utveckling, från de första tangenterna på en Commodore 64 till att bli lite av en pionjär inom användningen av AI i utbildning. Genom att kombinera lekfullhet med pragmatism visar Micke hur vi kan göra AI tillgängligt och meningsfullt för alla, och framför allt, hur detta revolutionerande verktyg kan inspirera till lärande och kreativitet i skolsammanhang. Lyssna in för en djupgående diskussion om framtiden för utbildning, där generativ AI spelar huvudrollen i att forma hur vi lär, undervisar, och tänker kring kunskapsförmedling. Denna podcast är en del av AI Swedens initiativ att sprida kunskap och förståelse för AI och dess roll i dagens samhälle. För att kolla in vad vi pratar om i podden: Micke's hemsida Generativ AI i Skolan-video från Micke och RISE Micke på LinkedIn Om du har några frågor eller förslag på ämnen du vill att vi ska täcka, skicka gärna ett mail till peter.kurzwelly@ai.se. För mer information om AI Sweden, följ oss på YouTube och LinkedIn, eller connecta med Peter på LinkedIn eller Twitter/X.
|
2024-03-18 07:37
Linked Weblink
A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects.
Computing has become an essential part of today's primary and secondary school curricula. In recent years, K–12 computer education has shifted from computer science itself to the broader perspective of computational thinking (CT), which is less about technology than a way of thinking and solving problems—“a fundamental skill for everyone, not just computer scientists,” in the words of Jeanette Wing, author of a foundational article on CT. This volume introduces a variety of approaches to CT in K–12 education, offering a wide range of international perspectives that focus on artificial intelligence (AI) literacy and the integration of computing and physical objects. The book first offers an overview of CT and its importance in K–12 education, covering such topics as the rationale for teaching CT; programming as a general problem-solving skill; and the “phenomenon-based learning” approach. It then addresses the educational implications of the explosion in AI research, discussing, among other things, the importance of teaching children to be conscientious designers and consumers of AI. Finally, the book examines the increasing influence of physical devices in CT education, considering the learning opportunities offered by robotics. Contributors Harold Abelson, Cynthia Breazeal, Karen Brennan, Michael E. Caspersen, Christian Dindler, Daniella DiPaola, Nardie Fanchamps, Christina Gardner-McCune, Mark Guzdial, Kai Hakkarainen, Fredrik Heintz, Paul Hennissen, H. Ulrich Hoppe, Ole Sejer Iversen, Siu-Cheung Kong, Wai-Ying Kwok, Sven Manske, Jesús Moreno-León, Blakeley H. Payne, Sini Riikonen, Gregorio Robles, Marcos Román-González, Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Ju-Ling Shih, Pasi Silander, Lou Slangen, Rachel Charlotte Smith, Marcus Specht, Florence R. Sullivan, David S. Touretzky |
2024-03-13 19:28
Linked Podcast
Johan Falk är undervisningsråd och gruppledare för AI på Skolverket. Han har tidigare jobbat som mattelärare och som ansvarig över matematikundervisning på nationell nivå. Utöver detta är han föreläsare och har dessutom skrivit två böcker om AI. På vilket sätt påverkar den nya AI-tekniken undervisningen idag? Hur ser lärare och elever på AI? Hur kan AI användas som ett verktyg i skolan? Johans bok "AI för Nybörjare": https://t.ly/n0JcE (00:00) - Introduktion (00:54) - Välkommen! (03:43) - Hur Johan blev gruppledare för AI inom utbildning (05:04) - Frågorna om hur AI ska implementeras i skolan (07:08) - Lärarnas syn på AI och risker (09:21) - Saker att tänka på och varför AI är som en miniräknare för språk (13:06) - Kan AI öppna dörrarna för nya form av inlärning: Algoritmisk -och microinlärning (17:02) - Johan Falks böcker: AI för nybörjare och AI i skolan (19:13) - ChatGPT för barn: Lära sig nya ämnen, interaktiva sagor, historiska soloäventyr (21:56) - Möjlighet till individuell undervisning med AI (24:10) - Hur försiktiga ska vi vara med att använda AI i utbildning? (32:32) - AI-dilemmat: Första prompten till en superintelligens! (38:02) - Hur kan vi använda AI för att leda oss mot en ljusare framtid? (40:18) - Avslutning En AI till Kaffet - Våra Kanaler Hemsida: https://linktr.ee/enaitillkaffet Instagram: https://www.instagram.com/enaitillkaffet LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/savantic Savantics Hemsida: https://www.savantic.se/ Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/us/podcast/en-ai-till-kaffet/id1706391795?uo=4 Spotify: https://open.spotify.com/show/7fgcJR0gDwOOT57ys3xATI YouTube: https://youtube.com/playlist?list=PLQVG3fdQDT607rDISH_O_xggFyuSCk2Kw&si=Z9t84zbnQ8fazCQx Google Podcasts: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5idXp6c3Byb3V0LmNvbS8yMjQ0NDMxLnJzcw== RSS: https://anchor.fm/s/e8efeb7c/podcast/rss #podcast #AI #EnAItillKaffet #ArtificiellIntelligens #Savantic #ChatGPT #skola #undervisning #lärare #AIiUtbildning #Skolinnovation #DigitalPedagogik #FramtidensSkola #AIEtik #Lärarutbildning #ElevcentreradLärande #TeknikISkolan #AIochIntegritet #Undervisningsmetoder #PedagogiskAI #AnsvarsfullAI #SkolansFramtid #AIIFöreläsningar #UtbildningsTeknik #Skolverket #DigitalTransformation #EdTech #AIochUtbildning #LärandeOchTeknologi
|
Archer is an AI-powered, teacher-controlled math tutor that uses machine learning technology to elevate students at all math levels and speeds. Empowering educators and learners to reach their full potential.
|
2024-03-08 08:34
Linked Weblink
Resources for teaching about artificial intelligence provided by the Stanford Graduate School of Education
|
Välkommen till EDUAI, en innovativ plattform grundad av Danny Stacey, som syftar till att förena utbildning med AI-teknologi. Danny Stacey har med EDUAI visionen att inspirera lärare och ledare att använda AI i undervisningsprocessen, vilket leder till en framtida utbildning präglad av innovation, inspiration och transformation. Genom EDUAI tar vi tillsammans steg mot att utforska och forma framtidens utbildning, med dessa tre grundläggande principer som vägledning.
|
Creative and critical engagementwith AI in education A collection of assignments and materials inspired by the humanities, |
Recent developments in Generative Artificial Intelligence (GenAI) have created a paradigm shift in multiple areas of society, and the use of these technologies is likely to become a defining feature of education in coming decades. GenAI offers transformative pedagogical opportunities, while simultaneously posing ethical and academic challenges.
Against this backdrop, we outline a practical, simple, and sufficiently comprehensive tool to allow for the integration of GenAI tools into educational assessment: the AI Assessment Scale (AIAS). The AIAS empowers educators to select the appropriate level of GenAI usage in assessments based on the learning outcomes they seek to address. The AIAS offers greater clarity and transparency for students and educators, provides a fair and equitable policy tool for institutions to work with, and offers a nuanced approach which embraces the opportunities of GenAI while recognising that there are instances where such tools may not be pedagogically appropriate or necessary. By adopting a practical, flexible approach that can be implemented quickly, the AIAS can form a much-needed starting point to address the current uncertainty and anxiety regarding GenAI in education. As a secondary objective, we engage with the current literature and advocate for a refocused discourse on GenAI tools in education, one which foregrounds how technologies can help support and enhance teaching and learning, which contrasts with the current focus on GenAI as a facilitator of academic misconduct. |
It’s almost 12 months since OpenAI released ChatGPT and the internet (and Teaching@Sydney!) is awash with examples of how students and teachers can use it and other general-purpose generative AI tools to enhance learning, teaching, and assessment. These ‘general-purpose generative AI tools’ like ChatGPT, Bing Chat, Claude, and Bard are open-ended chat interfaces that anyone can access and start a conversation.
|
Laika is an AI teenager raised solely on social media. Her personality, ideals, and opinions are 100 % shaped by the content and climate of popular digital platforms. Through her, we can observe and understand the potential risks of consuming too much social media, without exposing real kids. Laika is used for mental health research and education.
|
2023-07-05 06:34
Weblink
RISE anordnar utbildnings-webbinarium den 15:e augusti där vi diskuterar AI och dess påverkan på skolsystemet. Senaste tidens AI-teknologi och dess media-hype medför många frågor och funder
|
2023-06-22 11:31
Weblink
This document sets out the position of the UK DfE on the use of generative artificial intelligence (AI), including large language models (LLMs) like ChatGPT or Google Bard, in the education sector.
Generative AI refers to technology that can be used to create new content based on large volumes of data that models have been trained on. This can include audio, code, images, text, simulations, and videos. |
AI och skolan 2.0 by Johan FalkBoken AI och skolan riktar sig till lärare och annan skolpersonal som är intresserad av vad chattbottar och annan AI-teknik betyder för sklan och samhället. Boken består av tre delar:
Huvudförfattaren Johan Falk arbetar sedan 2015 med skolfrågor på nationell nivå och är tidigare gymnasielärare, webbutvecklare och vetenskapsjournalist. |