Digital test och utvärdering av läsförmåga
Alla elever i årskurs 1 till och med 6 i Kristinehamns kommun får sedan några år tillbaka sin läsförmåga testad genom att läsa på en skärm, där ögonrörelserna scannas. En träffsäker analys görs av elevens ögonrörelser i samband med läsningen. Skolan får på detta sätt en objektiv bild av elevernas läsförmåga och därigenom ett tydligare underlag i arbetet med den fortsatta läsutvecklingen.
Testet görs med hjälp av en eye tracker (ögonrörelsekamera) som 90 gånger per sekund läser av elevens ögonrörelser under läsningen.
Hur går det till?
En digital screening är både enkel och rolig att genomföra för eleverna. Det tar bara några minuter för en elev att göra screeningen som börjar med att eleven följer en prick som rör sig på skärmen. Det görs för att kalibrera skärmen med ögonrörelserna. Sedan följer ett test där eleven säger vad enskilda bokstäver heter och efter det kommer två korta texter med ett par läsförståelsefrågor.
Analysen av ögonrörelserna görs med hjälp av artificiell intelligens, AI, är helt objektiv och resultatet presenteras i fem olika nivåer. Med hjälp av det kan eleverna få undervisning på precis rätt nivå för att väcka och bibehålla läsglädjen.
- Vi är inne på vårt tredje läsår med verktyget Lexplore och elevernas läsutvecklingen går i positiv riktning, menar Catarina.
Arbetslagen har också sett över sina läromedel och granskat dem utifrån kvalitéer som ger goda förutsättningar för att lära barn och elever att läsa. Organisationen har setts över för att säkerställa att lärare får specialpedagogiskt stöd för att planera undervisningen utifrån elever i behov av stöd för sin läsutveckling.
När det gäller elever på mellanstadiet har införandet av Lexplore bidragit till insikten att läsning är något som måste underhållas för att bibehållas och utvecklas, vilket synliggjorts i undervisningen.