AI -verktyg för rättning och bedömning av prov och uppgifter i skolan
Kungsbacka kommun initierar ett projekt för att utveckla ett AI-baserat verktyg som kan stödja lärare inom i grundskolan i arbetet med att rätta, bedöma och analysera prov och uppgifter.
Ett vanligt förekommande moment i en lärares arbete inom grundskolan är att rätta, bedöma och analysera elevernas lärande- och kunskapsutveckling genom prov och andra elevarbeten. Den traditionella, manuella rättnings- och bedömningsprocessen är ofta tidskrävande och begär även hög noggrannhet och rättvisa.
Målet är att undersöka om, och i så fall hur, ett AI-baserat verktyg kan stödja läraren i arbetet med rättning, bedömning, analys av prov och uppgifter i skolan och ge stöd i fortsatt planering av undervisningen. Verktyget ska leda till tidsbesparing, främja professionsutvecklingen för läraren samt ge ökad kvalitet i undervisningen som främjar elevernas lärande.
Projektet utforskar om, och i så fall hur, en lösning är möjlig. Några viktiga beståndsdelar för lösningen kommer bl.a. vara:
•Datasäkerhet, integritet & juridiska aspekter
•Tillförlitlighet och kvalitet
•Pedagogisk relevans
•Etiska aspekter
•Användarvänlighet
Projektet kommer att bedriva forskning inom utvalda delar.
Resultatet förväntas vara att AI-verktyget:
- Bidrar till en effektiv och ändamålsenlig användning av teknologi i skolan
- Frigör tid och erbjuder stöd till lärare i undervisningsuppdraget
- Främjar ökad kvalitet i undervisningen