

Ett ökat kollektivt resande är önskvärt från såväl ett hållbarhets- som ett samhällsperspektiv. Med färre privatbilar, som idag till stor del körs med endast en person i varje fordon, minskar utsläppen, behovet av nya motorvägar, stora parkeringsplatser och så vidare.
Ruter, som ansvarar för kollektivtrafiken i Osloregionen, är aktiva i att utforska möjligheter för framtidens kollektivtrafik. Man har kommit långt med elektrifiering av fordonsflottan, och har även genomfört flera piloter och simuleringsstudier med autonoma fordon.
Tekniken kring autonoma fordon har gjort stora framsteg de senaste åren, och används nu i automatiserade taxitjänster både i USA och Kina. Oslostudien från 2019 visar att en flotta av små anropsstyrda autonoma fordon, som rör sig fritt utan att vara bundna till fasta linjer, men är integrerade med övriga kollektiva trafikslag, kan göra kollektivtrafiken så pass effektiv, flexibel, och tillgänglig att den för många blir ett realistiskt alternativ till privatbilen.
Den autonoma tekniken möjliggör en sådan lösning, som skulle bli för kostsam med mänskliga chaufförer. Om kollektivtrafiken inte är proaktiv i att utveckla nya attraktiva tjänster som drar nytta av denna teknik är risken istället att privatbilismen och trafiken på vägarna ökar ytterligare, då privatbilar också förväntas bli mer och mer autonoma. I värsta fall låter människor sin bil köra tom, helt utan passagerare av bekvämlighetsskäl, till exempel för att hämta någon, eller för att parkeras i utkanten av staden.
Målet med projektet är att införa en flotta av anropsstyrda, självkörande, och delade fordon, fritt rörliga utan fasta linjer, som en del av Oslos kollektivtrafik.
Simuleringar har visat att 30 000 sådana självkörande fordon skulle kunna ersätta behovet av stora delar av cirka 600 000 privatbilar i staden. Projektet söker också aktivt samverkan kring konceptet med andra städer och regioner i Europa.
Den planerade lösningen bygger på små autonoma fordon (4—6 passagerare) utrustade med kameror och andra sensorer som i realtid läser av omgivningen, kopplade till en kraftfull dator som tolkar sensordata och planerar hur fordonet ska agera i trafiken. Varje fordon är uppkopplat till ett centralt system som koordinerar fordonsflottan för att optimera upphämtning av passagerare, samkörning, och avlämning.
Systemet är även integrerat med övriga trafikslag, som tunnelbana och bussar, för att dra maximal nytta av hela kollektivtrafiken. Användaren planerar sin resa via en app där förslag på resrutt ges på liknande sätt som idag, men där ett autonomt fordon kan ingå som ett alternativ för hela eller en del av turen.
Projektet har beskrivit ett koncept för autonoma, anropsstyrda, delade fordon, optimalt integrerade i kollektivtrafiken. Det har väckt intresse långt utanför Oslo och genererat 16 Letters of Intent för samverkan från andra europeiska städer och regioner.
Konceptet, som testas i mindre skala i Groruddalen i Oslo, är öppet för allmänheten sedan början av 2025 och förväntas ge lärdomar som bidrar till att finjustera konceptet så att det gradvis kan skalas upp över kommande år.