Ruttoptimering - Återvinning
Telge återvinning har genomfört ett projekt där man med hjälp av Artificiell intelligens (AI) optimerar extratömningar eller så kallade "budningar" av villasoptunnor.
Utmaningen
- Ineffektiv process & resurskrävande
- Medarbetare tog emot ny budning (telefon eller mail)
- Medarbetare försökte manuellt hitta den bästa rutten för att lägga in nya budningen
- Sopbilen riskerade att fyllas tidigare än beräknat och måste återvända till depån för tömning
- Den extra tiden för tillagd budning ökade risken för att sopbilen inte skulle hinna med dagens rutt inom arbetsdagen
Samskapande
En viktig framgångsfaktor i detta projekt var vikten av samskapande.
För att lyckas med en produktionssatt AI-lösning krävs en tydlig kommunikation i den egna verksamheten och förmågor och expertis i alla led.
Förmågor såsom:
- AI & Maskininlärning
- Återvinning
- Förändringsledning
- Systemkompetens
Återvunnen data en del av lösningen
Data som användes:
- GPS-koordinater från sopbilarna
- Historiska och planerade rutter
- Information om vilka stopp som ingår i en rutt och vilka dagar dessa ska ingå
- Budningar och andra ordrar
Extern data:
- Open Street Map
Effekter
- Bättre kundupplevelse, ärendet hanteras snabbare.
- Bättre arbetsmiljö för kundtjänst och transportledning med en snabbare och enklare process.
- Frigjord tid för viktigare och roligare arbetsuppgifter.
- Miljöeffekt - reducerad drivmedelskostnad och kortare restider för sopbilarna
- Stora möjligheter att vidareutveckla AI lösningen för andra ruttförbättringar för hela distriktet.
Municipality, Transportation & Logistics
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, Saving Cost, Smarter Product or Service
Machine Learning