Framtidens Lerum.se: Användarvänlighet genom AI och Digital Innovation

Implemented owned by Rek.ai Swedish
55d ago update
Read more at https://lerum.se

Genom att använda artificiell intelligens har lerum.se förbättrat sin användarvänlighet med nya funktioner. Lerum använder bland annat sökförslag i form av frågor och svar, länkar till återkommande välbesökta sidor men även länkar som ger förslag på e-tjänster och fler nyheter, allt detta för att underlätta besöksresan.

Lerums kommun har sedan länge jobbat för att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen på lerum.se genom digitalisering. Kommuninvånare och besökare ska snabbt hitta information, få svar på sina frågor och bli inspirerade till mer läsning.

Målet är att förbättra användarupplevelsen för besökare på lerum.se. Genom att använda artificiell intelligens skapas möjligheten att personalisera upplevelsen och samtidigt automatisera delar av det administrativa arbetet. På så sätt frigörs tid för medarbetarna, vilket gör att de kan fokusera på att kvalitetssäkra och optimera innehållet, för ännu bättre användarupplevelser.

Lerums kommun har installerat rek.ai via Sitevisions marketplace. Därefter har deras dedikerade AI-modell tränats på det faktiska beteendet från webbplatsens besökare. Flera delar av webbplatsen har numera AI-styrda vyer.

Lerum.se använder sig  av:

  • Rekommenderad läsning efter en artikel
  • Rekommendationer på en genomgångssida
  • Rekommendationer på en content-sida
  • Rekommenderade e-tjänster i sök
  • Frågor och svar i sök
  • Frågor och svar på content-sida

Genom att låta AI presentera relevant information för varje individuell besökare, möjliggör det för de anställda att fokusera på att granska och säkerställa innehållets kvalitet, i enlighet med Lerums vision. Att använda AI, möjliggör en ökad satsning på utveckling och förvaltning, större fokus på att skriva tydliga texter, optimera innehållet för sökmotorer och analysera resultat. Detta bidrar även till kommunens övergripande mål att effektivisera och utveckla sina digitala tjänster.

Attributes

Municipality
Administration, IT & Software, Marketing & Communications
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, Smarter Product or Service, Saving Cost
Shaper
Optimization, Prediction, Creation, Discovery
DNN, Generative AI, Machine Learning, NLP