AI-assistent förbättrar Mönsterås kommuns medborgarkommunikation

Implemented owned by inooLabs Swedish
105d ago update
Upptäck hur Mönsterås kommun har implementerat intric för att tillgängliggöra information på deras publika webbplats. Med hjälp av en AI-assistent på kommunens publika webbplats har Mönsterås medborgare fått ta del av effektivare sökhjälp, förbättrad support och bättre användarupplevelse. Samtidigt har det skett en optimering av resursanvändandet då belastningen hos kundsupportmedarbetare har minskat.
Mönsterås kommun önskade att förbättra och effektivsera följande områden:

  • Förbättra kundsupport: Minska svarstiderna och garantera att medborgare kan få omedelbara svar på frågor som berör kommunens verksamhet och tjänster.
     
  • Effektivisera resursanvändningen: Avlasta personal genom att minska mängden frågor där svar finns tillgängliga på hemsidan, och därmed fokusera på mer komplexa ärenden.
     
  • Modernisera hemsidan: Säkerhetställa att hemsidan är responsiv och användarvänlig samt förenkla processen för medborgare att hitta relevant information och resurser.
AI-baserad medborgarmedhjälpare på Mönsterås kommuns hemsida:

Med hjälp av intric intergrerade Mönsterås kommun en AI-assistent på deras publika hemsida, skräddarsydd för att förbättra servicen gentemot medborgare. Medborgarmedhjälparen, vid namn Kommun-Kai, möjliggör att medborgare får omedelbara svar på vanliga frågor rörande kommunens verksamhet dygnet runt. I stället för att ägna sig åt tidskrävande navigering via hemsidans sökfunktion, kan Kommun-Kai nu leverera svar och hänvisningar till motsvarande länkar.

Mönsterås kommun uppnådde följande resultat efter integreringen av Kommun-Kai på deras publika hemsida:

  • Förbättrad medborgarkommunikation: Kommun-Kai säkerhetsställer att medborgare får omedelbar respons dygnet runt på frågor som berör kommunens verksamhet.
     
  • Optimerad tillgänglighet av information: Genom att sjösätta en AI-assistent på den publika hemsidan blir information lättillgänglig för alla medborgare.
     
  • Minskad arbetsbelastning för kundservicemedarbetare: I samband med att informationen blir allt mer lättillgänglig för medborgare, avlastas personal som kan ägna sin tid åt mer komplicerade och unika ärenden.
     
  • Bättre insikter och kontinuerlig förbättring: Med funktionen “insights” får Mönsterås möjlighet att analysera konversationshistoriken för att identifiera vanliga frågor och innehåll på hemsidan som efterfrågar uppdatering och förbättring.
     
  • Förbättrade AI-lösningar: Genom att medarbetare får möjlighet att interagera med AI-tekniken sker ett kontinuerligt lärande, vilket leder till att verksamheten kan utveckla fler användningsfall där AI kan skapa värde.

Attributes

Information Technology, Municipality
Research & Development, IT & Software, Customer Service & Support, Marketing & Communications
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, Smarter Product or Service, Saving Cost
Creation, Language
Generative AI, NLP, Transformer