Fastighetssnabben skapar värde med generativ AI

Implemented owned by Atea Swedish
33d ago update
Fastighetssnabben arbetar med fastighetsförvaltning och finns på 25 orter över hela Sverige. För att kunna leverera samma sak till kund oavsett var kundens fastighet befinner sig, så har Fastighetssnabben tagit fram en digital medarbetare, Petra. En generativ AI, som alla på Fastighetssnabben kan chatta med och ställa frågor till, om interna processer, rutiner, arbetsmallar och allt där omkring och få samma svar. 

”Otroligt roligt projekt att vara med och driva, både lärorikt på ett personligt plan men också roligt att se hur man kan gå från idé till färdig lanserad tjänst inom ett kvartal. Det är det snabbaste jag har varit med om i alla fall.”

— Robin Eklöv, chef för it och verksamhetsutveckling på Fastighetssnabben. 

Robin Eklöv, chef för it och verksamhetsutveckling och Ann-Sofie Holmgren, kvalitets- och miljöansvarig på Fastighetssnabben.

De stora vinsterna med projektet är framför allt att alla medarbetare har mycket enklare och snabbare tillgång till all intern kunskap och kunderna får i sin tur en jämnare leverans oavsett var de befinner sig i Sverige, och kan lita i ännu högre grad på att Fastighetssnabben levererar precis enligt avtal.  

Intranätet är ryggraden i verksamheten, Fastighetssnabbens manual för hur de ska leverera till kund. 

– Vi hade en ganska öppen eller luddig idé om vad vi behövde, men Atea var de som hjälpte oss att ta fram en produkt eller en tjänst som kunde motsvara behovet, en generativ AI eller en chattbot som du kan prata med i textformat ungefär som att du pratar med vem som helst i en chatt, säger Robin Eklöv. 

– Där finns även en animerad bild av Petra. Nästan oavsett hur du formulerar frågan inom naturliga gränser så får du ett naturligt skrivet svar där det hänvisas till källan på intranätet, säger Ann-Sofie Holmgren, Kvalitets- och miljöansvarig på Fastighetssnabben. 

Fastighetssnabben har också sett att de har en kortare upplärningsperiod för medarbetare som snabbare kommer igång och kan börja leverera till kund. 

”Jag har bara fått positiv feedback och alla verkar tycka att det här fungerar jättebra och att man får de svar på de frågor man söker efter. Det här har ju helt klart gett mersmak och att vi vill jobba mer med AI i framtiden.”

— Ann-Sofie Holmgren, Kvalitets- och miljöansvarig på Fastighetssnabben.

Attributes

Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient
Practioner
Generative AI