AI-stöd ger personliga rekommendationer i Advanias intranät
Advania är en helhetsleverantör av IT-lösningar och när det var dags att få till ett fungerande intranät stötte de på rek.ai, och ganska snart såg de möjligheter att förbättra användarvänligheten, men även minska administrationen till bland annat HR-avdelningen och service desken.
Advania hade behov av ett användarvänligt intranät som var till för medarbetarna, och inte de som fyllde på med information. Projektet hade varit på gång en lång tid utan att komma i mål, och det gamla systemet var mer som en portal där mycket information samlades, men svårnavigerat då medarbetare hade problem att söka efter information. I januari 2021 påbörjades projektet med intranätet och Advania kom då i kontakt med rek.ai. Med tanke på att Advania är ett techbolag var det lockande att utnyttja den AI-teknik rek.ai möjliggör i arbetet med intranätet.
Det nya intranätet skulle bli en plats där medarbetare lätt kan söka information på egen hand, ta del av nyhetsflöden, och få personliga rekommendationer på innehåll baserat på vilken avdelning man jobbar på och vilken funktion man har på Advania. Advania sökte efter en naturlig och digital arbetsplats där man hittar information som förenklar arbetsvardagen helt enkelt.
Syftet med intranätet var även att mailflödet och administrationen för bland annat HR och servicedesken skulle minska. Intranätet skulle även bidra till cross sales och stötta onboardingprocessen av nya medarbetare.
Idag hittar medarbetare information via anpassade AI-block på olika platser på intranätet; hitta snabbt, relaterat innehåll och relaterade nyheter. Intranätet är användarvänligt, lätt att navigera i och sökbart och medarbetarna hittar relevant information som baseras på intresse och funktion i företaget. Eftersom intranätet är online så landar de flesta på intranätets startsida i webbläsaren, så att de snabbt får en överblick över nyheter och information.
Mottagandet har bara varit positivt och många tycker det är lättare att hitta det de söker. Mail som rör administration till HR och servicedesk till exempel har minskat, nu kan medarbetare på egen hand hitta svar på de flesta frågor som dyker upp. De som är nyanställda märker stor skillnad från tidigare arbetsplatser. Målet var att 80% av alla medarbetare skulle logga in inom en sexmånaders period, vilket uppfylldes kort efter att intranätet lanserades.