Mjölby Kommun sätter besökaren i centrum med hjälp av personanpassat innehåll

Implemented owned by Rek.ai Swedish
350d ago update

För Mjölby kommun var det självklart att implementera AI som en del i att göra webbplatsen enklare och mer lättnavigerad för besökare. Nu kan man automatiskt lyfta sidor som är relevanta för den specifika besökaren eller situationen.

Bakgrund 
Precis som de flesta andra kommuner hade Mjölby kommun stora utmaningar med sin omfattande webbplats med många undersidor och publicerade artiklar. När det var dags att bygga en ny webbplats passade man även på att implementera rek.ai – en lösning de haft ögonen på i flera år.

Huvudfokus låg på att förbättra besökarens användarupplevelse på webbplatsen genom att tydligare guida dem till relevanta sidor och e-tjänster baserat på olika parametrar. Genom att använda AI för att föreslå fler relevanta nyheter, förväntade man sig också att öka läsarnas intresse och locka dem att fortsätta läsa. Med dessa implementeringar vill Mjölby kommun spara tid och underlätta för besökarna.

  • Rekommenderade sidor under rubriken “hitta snabbt”, så att besökaren enkelt hittar det den söker även om den sidan ligger långt ner i strukturen
  • Bättre sökfunktion där även e-tjänster från den externa e-tjänsteplattformen blivit sökbara.
  • Relaterade nyheter som inspirerar till merläsning.
  • Ny 404-sida med förslag på vilken sida besökaren troligtvis söker.
  • På sidan e-tjänster listas populära e-tjänster från den externa e-tjänsteplattformen.

"Även om en redaktör kan puffa för vissa sidor vid särskilda tillfällen är det omöjligt att se var besökaren kommer ifrån eller lyfta olika sidor baserat på väder. Det klarar däremot rek.ai. AI kan underlätta på många sätt, vi ser fram emot fler spännande funktioner från rek.ai i framtiden." Säger  Lis-Anna Engstrand, Webbstrateg, Mjölby Kommun.

Efter att rek.ai införts på den nya webbplatsen är Mjölby kommun nöjda med resultatet. En del av vinsten är att redaktörerna sparar tid och arbete, men framför allt uppnår kommunen syftet att sätta besökarnas behov i främsta rummet. 

Bland annat kan man se att 33% av de som söker på webbplatsen tar hjälp av AI:ns sökordsförslag för att slutföra sin sökning. Besökarna sparar även tid om de hittar informationen snabbare. Mjölby kommun ser också fram emot att utforska fler spännande funktioner från rek.ai i framtiden.

Attributes

Municipality
Innovation, Customer Service & Support, Marketing & Communications
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, Smarter Product or Service, Saving Cost
Shaper
Prediction, Discovery
DNN, Supervised
Geospatial Data, Unstructured Data, Structured Data