Mjölby Kommun sätter besökaren i centrum med hjälp av personanpassat innehåll
Bakgrund
Precis som de flesta andra kommuner hade Mjölby kommun stora utmaningar med sin omfattande webbplats med många undersidor och publicerade artiklar. När det var dags att bygga en ny webbplats passade man även på att implementera rek.ai – en lösning de haft ögonen på i flera år.
- Rekommenderade sidor under rubriken “hitta snabbt”, så att besökaren enkelt hittar det den söker även om den sidan ligger långt ner i strukturen
- Bättre sökfunktion där även e-tjänster från den externa e-tjänsteplattformen blivit sökbara.
- Relaterade nyheter som inspirerar till merläsning.
- Ny 404-sida med förslag på vilken sida besökaren troligtvis söker.
- På sidan e-tjänster listas populära e-tjänster från den externa e-tjänsteplattformen.
Efter att rek.ai införts på den nya webbplatsen är Mjölby kommun nöjda med resultatet. En del av vinsten är att redaktörerna sparar tid och arbete, men framför allt uppnår kommunen syftet att sätta besökarnas behov i främsta rummet.
Bland annat kan man se att 33% av de som söker på webbplatsen tar hjälp av AI:ns sökordsförslag för att slutföra sin sökning. Besökarna sparar även tid om de hittar informationen snabbare. Mjölby kommun ser också fram emot att utforska fler spännande funktioner från rek.ai i framtiden.