Skanskas webbplats skräddarsys efter både kund, leverantör och kandidat

Implemented owned by Rek.ai Swedish
1y ago update
Skanska har en webbplats som innehåller många olika sidor och som riktar sig till flera olika målgrupper – partners, kunder, leverantörer och jobbsökande. På startsidan samsas ett brett spektrum av innehåll som sträcker sig ifrån karriär till produkter som asfalt och betong. Därmed finns det också ett stort behov av att kunna möta besökaren och på ett så tydligt sätt som möjligt dirigera den vidare till den sektion som är relevant, utan att det ska innebära för långa klickvägar. För att lyckas med det har man implementerat rek.ai.
Ett av målen var att förbättra användarupplevelsen av webbplatsen. Fortlöpande genomförs webbenkäter där besökare får svara på vad de tycker och ett av svaren som ofta kom upp var att det är svårt att hitta rätt innehåll. Genom att puffa för rekommenderade sidor och förbättra sökfunktionen med AI vill man underlätta för varje målgrupp.
Dynamiska sidor som puffar för länkar anpassade efter varje besökare
Relaterade nyheter för att locka till merläsning utifrån besökarens intressen
Ny sökfunktion som direkt ger förslag på sidor med hjälp av AI.
Efter att Skanska har implementerat Rek.ais lösningar på flera av sidorna på webbplatsen har träffsäkerheten för de olika målgrupperna blivit bättre. Startsidan är numer dynamisk och ändrar sitt innehåll beroende på besökaren – om en student kommer in får man rekommenderat karriärsidorna, medan om en kund kommer in är det sidorna om exempelvis asfaltsanläggningar som presenteras först. Framöver ska Skanska fortsätta analysera statistik och fortsätta att utveckla webbplatsen där de ser att behovet av AI finns.

Attributes

Information Technology
Marketing & Communications, Human Resources, Sales
Better Customer Experience, Better Quality, More Efficient, New Business, Saving Cost
Shaper
Optimization, Prediction, Discovery
DNN, Machine Learning
Unstructured Data, Structured Data