AI förkortar vägen till målsidan för Skellefteå kommun

Implemented owned by Rek.ai Swedish
1y ago update
Kommunens webbplats och intranät använder AI-stöd för att automatisera så mycket som möjligt. Både för att förbättra användarvänligheten, men också för att avlasta det redaktionella arbetet.

Skellefteå kommun jobbade med mycket manuell handpåläggning för att lyfta material som ansågs vara relevant information. De analyserade i det syftet sin statistik, men saknade möjligheten att kunna leverera personaliserad information i realtid, till olika besökare.

Med hjälp av ny AI-teknik och satsning på ett nytt CMS, Sitevision, ville de erbjuda en smart, personaliserad digital användarupplevelse i världsklass.

Ett av målen med rek.ai var att underlätta de beslut som besökaren tar på webbplatsen. Ett annat var att kunna erbjuda relevanta sökträffar och sidor i syfte att skapa en personaliserad upplevelse. Kommunen arbetar datadrivet och tyckte därför att rek.ai erbjöd en träffsäker lösning.

Populära sidor
Snabblänkar under rubriken Populära sidor på flera ställen på intranät och på den externa webbplatsen.

Sökordsförslag
Kommunen använder adaptiva sökordsförslag för att förstärka användarupplevelsen i den interna sökfunktionen och guidar besökarna rätt genom att föreslå sökord när besökaren börjar skriva i sökfältet. AI-modellen vet vilken sida besökaren står på när sökningen görs och den vet också vilka sidor som de flesta besökare brukar vara på väg till från den punkten. E-tjänsterna som ligger hos OpenE har indexerats och adderats till söklordsförlsagen.

Relaterade nyheter
När en besökare har läst klart en nyhet rekommenderar rek.ai två nya relevanta nyheter, för att inspirera till merläsning.

AI förbättrar användarvänligheten på webbplatsen och fler inspireras att ta del av information som de kanske skulle missat i annat fall, både i länksamlingar och under de relaterade nyheterna. Snabblänkarna ger 25-49% klick och nyhetsrekommendationerna ger 23-30% klick från de som påbörjar en sökning. De relaterade nyheterna ger 15-20% merläsning av innehåll som kommunen löpande investerat resurser i att skapa.

Maria Holm och hennes team är väldigt nöjda hittills och de vill gärna fortsätta att vidareutveckla sina webbplatser med mer AI funktionalitet som har stor potential.

Attributes

Municipality
Customer Service & Support, Marketing & Communications
Better Customer Experience, More Efficient, Smarter Product or Service
Shaper
Optimization, Discovery
DNN, Machine Learning
Structured Data