Företagsregistrering

Implemented owned by Skatteverket
1y ago update
AI effektiviserar handläggningstider för företagsregistreringsärenden

Skatteverket lanserade den automatiska klassificeringen i maj 2021 och nu klassificeras nittiofem procent av alla ärenden helt automatiskt. Arbetet med robotiseringen har pågått sen 2019 i olika steg men i början av 2022 så växlade Skatteverket upp till den nuvarande kapaciteten som ger ungefär fyrahundrafemtio ansökningar per vecka. 

“Vi använder roboten för att göra grovjobbet så att vi handläggare får med tid över att arbeta med mer avancerade arbetsuppgifter. ”
Oskar Linnd, Robotskötare, Skatteverket

Framgångsfaktorer har varit att:

  • implementationen inte orsakade några störningar i den ordinarie verksamheten
  • det är enkelt att lämna feedback vilket leder till snabba åtgärder
  • jobba mycket med förändringsledning
  • inkludera medarbetarna redan i utvecklingsfasen
Handläggare var med från start i utvecklingsprocessen och tillsammans med utvecklare togs ett arbetssätt för roboten fram med utgångspunkt i hur en mänsklig handläggare skulle handlägga ett ärende. Lösningen i den maskinella kategoriseringen blev en blandning av både regler och ett AI-system. AI-systemet bedömer riskerna och reglerna är samma regler som handläggare använder i den manuella handläggningen. En RPA-process (Robotic Process Automation) som automatiskt handlägger ärenden som bedömts som riskfria sattes upp.
Skatteverket har lyckats minska handläggningstiden för ett företagsregistreringsärende med ungefär tre och en halv dag, frigjort tid för över hundra medarbetare och fyrtio chefer som nu kan ägna mer av sin tid åt kvalitetssäkring och utveckling. 

Målet med processeffektiviseringen var att spara åtta miljoner kronor vilket överträffades med en besparing på tio miljoner kronor.

Attributes

Authority & Agency
Customer Service & Support
More Efficient, Better Customer Experience, Saving Cost