

AI-modell tar över Bolagsverkets inkorg
I dag är de sju medarbetare som har rullande schema på Bolagsverkets generella inkorg. Majoriteten av alla mejl kommer in efter arbetstid, vilket gör att inkorgen oftast är proppfull varje morgon. En utmaning som AI-hubben, ett team som stöttar och leder Bolagsverkets AI-satsning, fick nys om.
– Vissa perioder kan man få sitta en hel arbetsdag med inkorgen, säger Johan Nyman, utvecklingsspecialist och en av de som tar hand om inkommande mejl och post på Bolagsverket.
Hur kan en modell göra det? Jo, AI-hubben har programmerat modellen med vad som är rätt och fel, samt ställt höga krav på den. Den måste vara 95 procent säker på att den skickar mejlet till rätt ställe eller person. Förutom det har modellen även tränat på att läsa av 40 000 mejl, och där av lärt sig hur den ska göra. Det tillsammans med statistik gör att AI-modellen kan hantera stora delar av inkorgen idag.
Det som har varit en framgångsfaktor för arbetet har varit samarbetet med alla inom uppdraget, men framför allt med Johan Nyman och it-verksamheten. En annan framgångsfaktor som lyftes var att AI-hubben har kunnat ändra och bygga om i processen när som helst.